Kjøpsbetingelser
Betingelser for kjøp av varer og digitalt innhold
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard kjøpsbetingelsene for forbrukerkjøp av varer over Internett.
Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, digitalytelsesloven og angrerettloven (samlet vil disse omtales som “forbrukerkjøpsregelverket” i denne avtalen), og disse lovene gir deg som forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen, gir lovpålagt informasjon og utfyller lovverkets bestemmelser.
- Avtalen
Avtalen består av disse kjøpsbetingelsene, opplysninger gitt i betalingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid går det som særskilt er avtalt eller angitt i bestillingsløsningen foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av forbrukerkjøpsregelverket som regulerer kjøp av varer og digitalt innhold mellom næringsdrivende og forbrukere.
Avtalen regulerer kjøp av varer (for eksempel fysiske bøker) og digitalt innhold (for eksempel PDF-filer) slik dette fremgår av bestillingsflyten.
- Partene
Selger er Max Social AS, organisasjonsnummer 925 602 590, som har adresse Akersgata 55, 0180 Oslo, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
- Priser
Alle priser vises i Norske kroner og er inkludert MVA. I handlekurven ser du totalprisen inkludert alle avgifter. Den oppgitte prisen er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader, og i bestillingsløsningen angis også prisene for frakt der dette er relevant.
- Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil eller andre tekniske feil i tilbudet fra selgeren i betalingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
- Betalingen
Betalingsmetode fremgår i bestillingsflyten. Dersom kjøper bruker kreditt- eller debetkort, kan selger reservere kjøpesummen ved bestilling. Kortet belastes først når varen eller det digitale innholdet sendes.
- Levering
Digitalt produkt (PDF): Levering skjer umiddelbart etter gjennomført kjøp. Kjøper mottar produktet på e-post i form av en PDF-fil. Kjøper plikter å oppgi korrekt e-postadresse.
Fysisk produkt (bok): Dersom leveringstid ikke fremgår i betalingsløsningen, skal selger levere varen uten unødig opphold og senest innen 30 dager. Varer sendes med Posten/Bring til kjøpers postkasse, dør eller nærmeste hentested, avhengig av transportørens leveringsrutiner. Leveringstid er normalt 2–5 virkedager.
Kjøper plikter å oppgi korrekt navn, adresse og kontaktinformasjon. Dersom pakken ikke hentes, kommer regler i punkt 10 til anvendelse.
- Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når kjøper eller kjøpers representant har fått varene levert i tråd med punktet over.
- Angrerett
Digitalt produkt (PDF): Angrerett gjelder ikke digitalt innhold som leveres umiddelbart og hvor kjøper uttrykkelig har samtykket til og erkjent at angreretten bortfaller (Angrerettloven § 22 bokstav n).
Fysiske produkt (bok): Kjøper kan angre kjøpet innen 14 dager fra varen er mottatt. Melding om bruk av angreretten må gis innen fristens utløp. Angreskjema kan lastes ned her, eller fåes ved henvendelse til linneamyhreshop@schibsted.com. Angreretten forutsetter at boken returneres i samme stand som ved mottak. Dersom dagboken er tatt i bruk, for eksempel ved at det er lest eller skrevet i den, kan selger gjøre fradrag for verdireduksjon, som i praksis innebærer at varen ikke kan returneres.
Ved bruk av angreretten må varen returneres uten unødig opphold og senest 14 dager etter melding. Kjøper dekker returkostnaden og er ansvarlig for eventuell verdireduksjon som skyldes annen håndtering enn nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon.
Selger tilbakebetaler kjøpesummen senest 14 dager etter mottatt melding, men kan holde tilbake betalingen inntil varen er mottatt eller kjøper har dokumentert retur.
Dette fremgår i kjøpsprosessen.
Unntak fra angrerett for enkelte ytelser, for eksempel digitalt innhold:
For enkelte ytelser har kjøper ikke angrerett. Dette gjelder bl.a. for varer som er fremstilt etter kjøperens spesifikasjoner eller har fått et tydelig personlig preg, levering av avis, tidsskrift eller magasin og levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium. Dersom et kjøp er unntatt angrerett, vil informasjon om dette fremgå i bestillingsløsningen før kjøp er gjennomført.
- Mangler og forsinkelse – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav
Selger forplikter å levere en kontraktsmessig vare eller digitalt innhold, som oppfyller de forventninger kunden med rimelighet kan forvente til den ytelsen som er kjøpt og forøvrig i tråd med forbrukerkjøpsregelverket.
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i hold til forbrukerkjøpsregelverket etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsregelverket etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Dette punkt utvider ikke kjøpers rettigheter utover det som følger av forbrukerkjøpsregelverket. Nærmere informasjon om kjøperens rettigheter fremgår av forbrukerkjøpsregelverket.
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsregelverket etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling.
Uavhentede pakker:
Dersom en pakke ikke hentes og returneres til selger, kan kjøper belastes et gebyr som dekker selgers faktiske kostnader (porto, returporto og håndtering). Uavhentet pakke anses ikke som bruk av angrerett.
- Personopplysninger
Max Social AS er behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles i forbindelse med ditt kjøp. For mer informasjon om behandlingen av personopplysninger vises til Max Social AS’ personvernerklæring som er tilgjengelig her. Personvernerklæringen er også tilgjengelig i bestillingsløsningen og gjennom lenker på nettstedet.
Digitalt produkt (PDF): For digitale produkter behandles navn og e-post for utsendelse av PDF og ordrebekreftelse.
Fysisk vare (bok): For levering av fysiske bøker behandles: navn, adresse, telefonnummer, e-post. Disse deles med vår transportør utelukkende for å gjennomføre leveransen. Behandlingen skjer med grunnlag i avtalen med kjøper.
- Reklamasjonshåndtering og tvisteløsning
Reklamasjoner kan sendes til, og må rettes til selger innen rimelig tid. Ved spørsmål rundt reklamasjon og andre kundehenvendelser kan Hack søvnen på 30 dager sitt kundesenter kontaktes på: linneamyhreshop@schibsted.com.
Kjøperen kan også ta kontakt med Forbrukertilsynet slik angitt på www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis kunden ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant hvis kunden er bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.